آیا مصرف چای سبز و قهوه سبب کاهش خطرسکته می گردد؟

 بسیاری از افراد درمیانه ی روز یک فنجان قهوه یا چای می نوشند آنها با این کار  ساده خطر سکته را در خود کاهش میدهند.

دراین تحقیق 83 هزار فرد که روزانه قهوه یا چای سبز می نوشیدند مورد بررسی قرار  گرفتند . محققین می گویند خطر سکته بخصوص نوع خاصی از سکته درمیان این  افراد نسبت به سایرین 20 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته ی دکتر Kokubo: عمل منظم نوشیدن قهوه یا چای سبز بصورت روزانه دارای فوایدی است که یکی از آنها جلوگیری از سکته می باشد.

 او می افزاید : چنانچه آمادگی تغییر شیوه ی زندگی خود را ندارید با نوشیدن روزانه ی چای سبز خطر سکته را در خود کاهش دهید.

 اگر چه هنوز علت این تأثیر ناشناخته مانده است اما ممکن است به دلیل  خصوصیات مواد موجود در این نوشیدنی ها در جلوگیری از تشکیل لخته درخون باشد.

علاوه بر این ، چای سبز حاوی آنتی اکسیدان catechinsاست که دارای اثر ضد التهابی می باشد. بعضی از مواد شیمیایی موجود درقهوه نظیر  chlorogenic acidممکن است خطر سکته را از طریق کاهش خطر ابتلا به دیابت کاهش دهند.

قهوه همچنین حاوی caffeineاست بروی کلسترول و فشار خون موثر می باشد. همچنین بروی حساسیت به انسولین و در نتیجه  مقدار قندخون تأثیر دارد.

یکی از متخصصین انجمن قلب آمریکا دکتر Saccoمی گوید: در این نوع تحقیق نمی توان با اطمینان کاهش خطر سکته را ناشی از نوشیدن قهوه یا چای دانست. او می افزاید: هنوز به طور قطعی نمی توان گفت که برخی از مواد موجود درقهوه یا چای یا سایر رفتارهای مشابه افرادی که چای یا قهوه می نوشند سبب بروز چنین اثرات محافظتی می شود.

 دکتر Saccoمی افزاید: مطالعاتی در زمینه ی تأثیرات مثبت نوشیدن قهوه یا چای بر سلامت مغز انجام شده است، بنابراین شواهد کافی دراین مورد وجود دارد که راههای ساده تغذیه ای می تواند سبب بهبود سلامت ما شود .

گزارش این تحقیق در مجله ی Stroke( March 14)منتشر گردید.

به منظور انجام این تحقیق تیم دکتر Kokuboبه جمع آوری اطلاعات  مربوط به 83 هزار زن و مرد (45 تا 74 ساله ) از طریق پاسخگویی به پرسشنامه ای در مورد مقدار مصرف روزانه چای سبز یا قهوه پرداختند.

در طی دوره ی تحقیق، محققین گزارشات بیمارستانی ثبت شده، گواهی های ثبت مرگ واطلاعات درباره ی علت مرگ (بیماری قلبی و سکته ) را پیگیری کردند.

درطی 12 سال پیگیری ، دانشمندان دریافتند افرادی که روزانه  حداقل یک فنجان قهوه می نوشیدند میزان خطر سکته در آنها 20 درصد کاهش یافته است و خطر سکته در افرادی که 2 تا 3 فنجان در روز چای سبز می نوشند در مقایسه با افرادی که به ندرت چای سبز می نوشند، 14 درصد کاهش یافته است و خطر سکته در افرادی که حداقل 4 فنجان چای سبز در روز می نوشند 20 درصد کاهش نشان می دهد.

این خطر برای سکته ی خونریزی دهنده یا hemorrhagicکه در آن رگ خونی در مغز پاره شده و سبب ورود خون در قسمت هایی از مغز می شود برای نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه یا چای سبز روزانه 32 درصد کاهش نشان می دهد.

حدود 13 درصد از انواع سکته ها را ، سکته ی خونریزی دهنده تشکیل می دهد.

 دانشمندان برای اطمینان از ارتباط این یافته ها با نوشیدن قهوه یا چای  عواملی مانند سن، جنسیت ، سیگار کشیدن ، مصرف الکل، وزن ، رژیم غذایی و ورزش را در نظر گرفتند. آنها دریافتند افرادی که  چای سبز می نوشند نسبت به افرادی که چای سبز نمی نوشند بیشتر به ورزش می پردازند.

منبع : health .usnews.com